FAQ
Mam kilkuletni benzynowy samochód, czy będę mogła/mógł wjechać nim do SCT?
Mam kilkuletni benzynowy samochód, czy będę mogła/mógł wjechać nim do SCT?
Tak, pod warunkiem że będzie on spełniał minimalna normę emisji spalin Euro określoną jako kryterium wjazdu do strefy. Większość stref czystego transportu pozwala na wjazd samochodów spalinowych do miast. Strefa ma służyć eliminowaniu tych pojazdów, które trują dotkliwie lub nie spełniają norm.
Proponujemy, aby na w pierwszym etapie do SCT mogły wjeżdżać samochody z napędem benzynowym spełniającym co najmniej normę emisji EURO 4 (pojazdy produkowane od 2006) i oraz pojazdy z silnikiem diesla spełniające co najmniej normę Euro 5 (pojazdy produkowane po 2011). Pojazdy zasilane gazem ziemnym (CNG) oraz wyposażone w instalację LPG powinny być traktowane tak samo, jak pojazdy z silnikiem benzynowym. Pojazdy zeroemisyjne, czyli elektryczne oraz wodorowe będą mogły oczywiście poruszać się po strefie bez żadnych ograniczeń.
Czym się różni strefa czystego transportu od low emission zone?
Różnica jest tylko w nazwie. W Polsce przyjęliśmy, że będziemy mówić o czystym transporcie – to ma zapobiec myleniu z niską emisją z pieców domowych, o której jest już głośno.
Skąd będę wiedziała/wiedział o tym, że jestem w strefie?
Takie strefy są specjalnie oznaczone. Na polskiej liście znaków drogowych już nawet jest odpowiedni znak. (znak D-54).
Czy taka strefa będzie obejmowała mieszkańców, czy będzie tylko dla przyjezdnych?
Żeby osiągnąć realną poprawę jakości powietrza, SCT powinna obejmować wszystkich. Badania prowadzone w Krakowie pokazują, że mieszkańcy generują ok 60% ruchu na drogach. Najlepszym rozwiązaniem jest, kiedy SCT obejmuje mieszkanki i mieszkańców i osoby odwiedzające miasto.
Ile będzie kosztowało stworzenie strefy?
SCT, jak każda inwestycja w mieście, będzie generowała koszty. Trudno jednak na tym etapie powiedzieć jak duże – potrzeba akcji edukacyjnej, systemu oznaczania pojazdów, oznakowania samej strefy i mechanizmów do kontrolowania kierowców. Badania pokazują jednak, że jej brak też generuje koszty. W Warszawie rocznie ponosimy 4 222 682 Euro kosztów w związku z zanieczyszczeniem powietrza. Stworzenie SCT będzie na pewno tańsze, niż jej brak przez kolejne lata.
Czy SCT sprawi, że problem zanieczyszczenia powietrza w mieście zostanie rozwiązany?
Spadnie ilość zanieczyszczeń emitowanych przez samochody – strefa czystego transportu wyraźnie poprawi sytuację, ale SCT nie jest magicznym narzędziem, które rozwiąże problem całkowicie. To jeden z elementów układanki walki o czyste powietrze. SCT jest ważna, ale w oderwaniu od innych działań tylko zmniejszy problem zanieczyszczenia powietrza – cały czas musimy wymieniać piece, rozwijać transport publiczny i inne formy mobilności – ruch rowerowy i pieszy w mieście.
Mam samochód, który nie spełnia kryteriów (np. 15-letni diesel) czy to oznacza, że będę musiał się go natychmiast po wprowadzeniu SCT pozbyć?
Chcemy wprowadzić strefę czystego transportu w mieście więc to oznacza, że pozbycie się tego samochodu będzie konieczne. Bez tej zmiany nie poprawimy sytuacji. Jednak nie stanie się to od razu. Każda właścicielka i właściciel pojazdów niespełniających kryteriów SCT dostanie czas na sprzedaż lub zamianę pojazdu na mniej emisyjny, tj. spełniający wyższą normę emisji Euro. Proponujemy 12 –miesięczny okres od podjęcia uchwały o ustanowieniu strefy do czasu jej wejścia w życie, co pozwoli na podjęcie decyzji przez mieszkanki i mieszkańców.
Kto zdecyduje o kształcie i zasięgu tej strefy?
Ostatecznie decyzje podejmą radne i radni miasta (Rada Miasta), a wpływ na nich mają wyborcy – czyli każda mieszkanka i każdy mieszkaniec miasta. Liczymy na szerokie konsultacje społeczne w sprawie jej dokładnego przebiegu. Dużo zależy też od rządu i nowelizacji ustawy o elektromobilności, która reguluje kształt i formę SCT.
Czy przekraczanie norm powietrza oznacza, że wychowywanie tu dzieci jest niebezpieczne dla zdrowia?
Tak, dzieci w Warszawie są narażone na większe ryzyko zachorowania na choroby układu oddechowego. Zanieczyszczenie może wpływać negatywnie na pojemność ich płuc, obniżać IQ czy powodować deficyty koncentracji.
O ile i kiedy obniży się poziom zanieczyszczenia powietrza w mieście?
Doświadczenia z innych stref pokazują, że już po roku suma emisji może znacząco spaść – np. w Berlinie SCT po roku skutkowała spadkiem emisji pyłów i tlenków azotu z rur wydechowych pojazdów o 20%. Pierwsze efekty powinniśmy zobaczyć po ok. roku funkcjonowania. Wszystko zależy od tego, jak duża będzie strefa (im większa, tym skuteczniejsza) i jak rygorystycznie będziemy przestrzegać wjazdu do niej tylko uprawnionych samochodów.