Strefa czystego
transportu

To najlepsze narzędzie do obniżenia emisji zanieczyszczeń transportu w mieście. Zobacz, jaki pomysł na SCT ma Warszawa.

SCT służą poprawie jakości powietrza.

Strefa czystego transportu to obszar, po którym swobodnie poruszać się mogą tylko pojazdy spełniające określone normy, co redukuje zanieczyszczenie powietrza. Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów – w tym z napędem benzynowym i dieslowskim.

O kształcie i normach wjazdu do każdej strefy czystego transportu decyduje gmina. Jak wygląda krakowski przepis na SCT? Sprawdź.

Strefa czystego transportu w Warszawie obejmie centralne dzielnice miasta

Strefa będzie wprowadzana etapami. Wszystkie mieszkanki i mieszkańcy miasta dostaną cas na przygotowanie się do jej pełnego obowiązywania.

Warszawska strefa czystego transportu obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia

Graniczne ulice SCT nie wejdą w jej obszar

SCT pozwoli redukować trujące emisje

Wprowadzenie strefy czystego transportu w Warszawie pozwoli na znaczące obniżenie trujących zanieczyszczeń emitowanych przez najstarsze samochody.

W pierwszym etapie SCT obejmie ok 2% zarejestrowanych i realnie poruszających się po mieście. Te 2% aut to najstarsze i bardzo szkodzące powietrzu pojazdy – ich zniknięcie z dwóch przełoży się na spadek 11% NOX i 20% PM – dwóch głównych zanieczyszczeń z transportu.

Etapy wprowadzania SCT

Wyłączenia (oprócz tych obowiązujących w ustawie):

Osoby mieszkające w granicach SCT i płacące podatki będą zwolnione z wymagań SCT do 2028 roku (przez pierwsze 2 etapy)

Zwolnieni będą seniorzy (osoby, które do końca 2023 ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 byli właścicielami swoich pojazdów.

Wyłączenia dla mieszkańców

Osoby mieszkające w granicach SCT i płacące podatki będą zwolnione z wymagań SCT do 2028 roku (przez pierwsze 2 etapy)

Zwolnieni będą seniorzy (osoby, które do końca 2023 ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 byli właścicielami swoich pojazdów.

Każda osoba, dowolnym pojazdem, będzie mogła wjechać do SCT 4 razy w roku – np. do lekarza.

SCT nie będzie dotyczyło motocykli oraz pojazdów zabytkowych.

Dodatkowo będą obowiązywały wyłączenia zapisane w ustawie – dla policji, pogotowia, straży pożarnej, wojska i innych służb oraz dla transportu osób z niepełnosprawnościami.

O granicach wyznaczonej strefy będą informowały specjalne znaki:

znak D-54 „strefa czystego transportu”
znak D-55 „koniec strefy czystego transportu”

Jak są zorganizowane SCT na świecie

Na świecie funkcjonuje wiele stref czystego transportu nazywanych też LEZ-ami od angielskiego skrótu low emission zone. Dlaczego w Polsce nazywają się inaczej? Aby odróżnić je od określenia “niska emisja”, które dotyczy emisji zanieczyszczeń na skutek spalania w małych instalacjach grzewczych, głównie pieców centralnego ogrzewania. słabej jakości paliwem – np. węglem lub wręcz odpadami. W Europie pomagają dbać o lepszy stan powietrza od wielu lat.

Pobierz

Zależy nam, aby kampania dotarła do jak największej liczby warszawianek i warszawiaków. W tej sekcji znajdziesz materiały, które możesz wykorzystać w swoim artykule, vlogu lub podczas spotkania Twojej społeczności czy organizacji.